Många av oss tenderar att lägga nyårslöften som en start på det nya året. Det kan handla om allt från önskemål till faktiska mål. Men när det kommer till SEO förändras det mesta ganska fort, och då gäller det att fånga upp nya trender och förändringar snabbt. Vi träffar Daniel Wellingford, SEO-entreprenör och expert inom ämnet, som berättar om vilka trender vi kan förvänta oss under 2021.
Det känns som att SEO är något som allt fler företag börjar engagera sig i. Är detta en trend som kommer fortsätta inom de närmsta åren?
– Ja absolut. Jag skulle inte påstå att SEO är något nytt. Däremot är det en kostnadseffektiv kanal där kunden aktivt söker efter något som denne vill köpa. Till skillnad från traditionell marknadsföring i tidningar, radio, tv och köpta annonser är SEO billigare och effektivare. Det är så det kommer vara.
– Jag vill också tillägga att SEO inte är någon trend. Det är en bransch som är här för att stanna. Konkurrensen kommer alltid finnas där.
Länkar och bra innehåll har länge ansetts vara faktorer som påverkar möjligheterna till bra rankning i sökresultaten. Är det så fortfarande?
– Innehåll har alltid varit viktigt eftersom det återspeglar det som en användare söker efter. “Content is king” är något man brukar tala om i branschen. Däremot finns det många andra faktorer som måste samspela med innehållet, bland annat användarvänlighet, teknik och struktur.
Men länkar?
– Länkar är något som är omdiskuterat. Inom sökmotoroptimeringens tidigare dagar har länkar varit effektiva, men i takt med utvecklingen har även Google och andra sökmotorer blivit duktigare på att väga in andra faktorer, också. Jag skulle säga att relevanta länkar kan ge effekt om de samspelar med allt annat. Sen får vi inte glömma bort att sökmotorerna går allt mer åt det mobila. I dag krävs det att man har en mobilvänlig hemsida med bra innehåll och användarupplevelse.
Du säger att sökmotorerna blivit smartare, på vilket sätt?
– Ja, sökmotorerna har blivit smartare och det är en utveckling vi kommer få se även på sikt. De kan redan nu förstå intentionen bakom ett sök. Tidigare kunde man mata in oändligt långa texter där man repeterade sökorden i varje mening, men nu är det inte så. Dagens sökmotorer är smartare och kan generera träffar utifrån innehåll som de anser är relevant. Där har man självklart tagit hänsyn till kvalitet, men det är inte heller någon garanti på att de träffar man får fram är perfekta. Sökmotorerna har mycket mer att lära sig. Talar vi om exempelvis content och hur man ska producera innehåll för webben så är det viktigt att man förstår sin målgrupp och hur de söker innan man skapar själva innehållet.
– Något som ofta glöms bort är röststyrd sökning. Det är något som börjat bli vanligare och som kommer bli vardag för många användare. Även här har sökmotorerna mycket att ta in. På nätet söker vi gärna efter enstaka sökord, men när man använder röststyrda sökningar tenderar vi att ställa frågor av längre karaktär. Det man ska tänka på är att alltid skräddarsy innehållet på sin sajt för att hjälpa användarna.
Du har tidigare nämnt användarvänlighet. Hur vet man att man har en användarvänlig sajt?
– Användarvänlighet är viktigt och kommer bli ännu viktigare på sikt. Det är något som många inom SEO-branschen lagt krut på under de senaste åren och som har hög prio just nu. Det finns en stor skara som enbart fokuserar på SEO, och här är risken att man glömmer bort vem sajten är till för. Den ska skapas för användarna och inte för sökmotorerna. Det är alltså användarna som bestämmer om de ska köpa en produkt, tjänst, eller kanske komma tillbaka till sajten.
– Sökmotorer bryr sig också om användarvänligheten. Den har fått ett större utrymme under 2021 och kommer mest troligt bli viktigare i framtiden. Användarna måste känna att de får ut något av sajten de besöker och att den motsvarar deras behov och förväntningar. Något som kan sabba användarupplevelsen är slöa sajter, svåra navigeringsmöjligheter, dåliga sajtstrukturer, onödiga skripter och massa popups.
Kan du ge något exempel?
– Ja, ett tydligt exempel är alla dessa popups där man aktivt måste bocka i alla cookies man önskar spara. Nu agerar jag opartiskt när jag säger det här, men vi kan ta Hiltons sajter som exempel. De har en popup som dyker upp och som aktivt kräver att användarna bockar i fyra eller fem punkter för att komma in på sajten. Det är mycket text och användarna blir förvirrade. Man får inte distrahera användarna.
– Ett vanligt fel är att man utvecklar bra hemsidor för desktop-användare, men att man glömmer bort eller lämnar det mobila. Jag skulle säga att det är en av de kanske vanligare misstagen.
Finns det några tekniska lösningar som man kan använda inom SEO?
– Det finns en hel del tekniska lösningar som man kan använda. Som tur är går utvecklingen ständigt framåt, vilket skapar bra konkurrens och bättre lösningar på sikt. Mycket kan automatiseras och det finns många verktyg som kan vara till hjälp för att mäta, följa upp och bevaka vad som händer med olika sajter. Utan att nämna några särskilda verktyg kan jag bara bekräfta att det finns många ute på marknaden. Jag brukar själv byta verktyg någon gång om året för att prova mig fram till det som passar mig bäst. Det gäller att ta vara på möjligheterna.
Vilka områden rekommenderar du att man ska fokusera på inom SEO?
– Det beror på hur man arbetar och vad man arbetar med, men i år rekommenderar jag främst bra innehåll, användarvänlighet, mobilt sök, bra struktur och tekniska förbättringar lokalt på sajtnivå. Självklart får vi inte glömma bort alla de fantastiska verktyg som gör allt enklare och det kanske allra viktigaste, nämligen mål. Sätt tydliga mål och arbeta agilt för att uppnå målen. Bra planering betyder mycket.