Elbilar är ett koncept som länge varit användningsbart men som under senare år blivit en realitet som verkligen kunnat förändra hur vi använder oss av en bil.
Framförallt då vi inte har fossila bränslen nog att fortsätta att köra på samma sätt under hur lång tid som helst. Därför har ingenjörer ständigt försökt att hitta nya sätt att ta tillvara på all energi som går åt för att minska förbrukningen. För att ge bilen längre räckvidd men också för att göra den mer användningsbar. En elbil som bara kan köra en kilometer är inte användningsbar och därför ökar kapaciteten och räckvidden hela tiden för de nya modeller som släpps. För att återanvända energin brukar elbilar ha en kraftig regenerering där bilens motorbroms används för att ladda upp batteriet. Många elbilar har även smarta aerodynamiska knep för att minska luftmotståndet.
Kallt väder har varit en tuff utmaning
Kallt väder innebär en kortare räckvidd för elbilar då både batteri och kupén måste värmas upp och det kräver energi. Men nu kan en ny lösning vara på väg. Tanken är att klä in bilens dörrar, mittkonsol och innertak med en tunn och genomskinlig folie som kan leda ström. Tekniken sägs vara kostnadseffektiv och enkel att tillverka. Då folien leder ström värms den upp och värmen strålar då in mot kupén. Det ska ge en betydligt snabbare uppvärmning än med konventionell varmluft. En första beräkning pekar på att räckvidden skulle bli sex procent längre än med existerande teknik.
Det skulle därmed innebära att en bil med en räckvidd på 30 mil får 1,8 mil längre räckvidd med den nya tekniken. Tekniken skulle även minska den totala energimängden som krävs för att värma upp passagerarutrymmet med 20 procent.
Det här kan vara en lösning som vi väntat på som gör att elbilar får en betydligt bättre räckvidd samtidigt som det även underlättar för den som använder en sådan bil i ett kallt klimat. Elbilar är trots allt en av vägarna för ett bättre klimat och en minskad konsumtion av fossila bränslen.